Як ОСББ впоратися із боржниками?

Як ОСББ впоратися із боржниками?


Під час карантину багато людей перестали оплачувати рахунки за житлово-комунальні послуги. Хоч у багатоквартирних будинках завжди можна було знайти боржників, але у період карантину ситуація вже почала поступово погіршуватися.


Каденюк Михайло, голова правління ОСББ «Перемоги 71А» коментує ситуацію так:

«В нашому ОСББ регулярні неплатники — це ті люди, що не живуть у нашому будинку. Як правило, їхні квартири стоять пусті та без ремонту. Таких у нас не багато. Із загальної кількості квартир (417) їх усього 15.

Дещо зменшилася кількість оплат «внеску на утримання будинку», проте завдяки нашому накопичувальному фонду ми тримаємось на плаву. Якщо карантин затягнеться, ситуація може ускладнитися».


Ілля Сивульський, голова правління ОСББ «ПУШКІН-ПАРК»:

«Станом на сьогодні заборгованість до попереднього місяця зросла на 37 400 грн (або на 30 %). З’явилися нові боржники, переважно, це пов’язано з неможливістю або складнощами оплатити рахунки в період карантину (багато хто переїхав за місто, дехто не використовує електронні платежі, а в інших можливості оплатити немає). У міру сил допомагаю вирішувати подібні питання. Якщо карантин продовжать, є ризик, що заборгованість зросте, і до організаційних обмежень можуть додатися ще й фінансові складнощі.

Для нашого ОСББ ситуація наразі стабільна, є накоплений резервний фонд, який дозволяє перекрити поточні неплатежі, оплачувати заробітню плату та інші обов’язкові платежі. Усі роботи в ОСББ, окрім аварійно-ремонтних, були припинені у зв’язку з обмеженнями та економією коштів. Ніяких активних дій щодо боржників, наразі, проводити не плануємо. Пропонуємо організаційну допомогу, радимо альтернативні канали платежів, нагадуємо тощо. Далі чекаємо завершення карантину й будемо спостерігати за розвитком подій».


Влада Русина, голова правління в ОСББ «Деміївська слобода»:

«В нашому будинку ситуація не критична, у нас є залишки на рахунку, тож ми справляємось з усіма платежами. Дійсно, під час карантину дещо впали платежі, не різко, усе ж люди платять. Відповідальні співвласники без надзвичайних ситуацій у родині сплачують свої внески. А ті, хто й раніше сплачував невчасно, тепер аргументують свої дії карантином: банки закриті, можливості оплатити немає. Дехто не забирає платіжки в консьєржа, хоч вони й сидять вдома. Але таких дуже мало. Проте, на щастя, у нашому будинку немає критичної ситуації».


Тетяна Сорокіна, голова правління ОСББ «Буча Квартал 2»:

«В нас до карантину відсоток заборгованості був менший за 2 %, під час карантину ми ще не проводили роботи з боржниками, і, якщо чесно, ще не аналізували ситуацію. Водночас, у нас у квітні є одноразовий внесок на встановлення фільтрів для води в комплексі, за місяць його оплатив 51 % співвласників».


Насправді, є дві загальні стратегії роботи з боржниками. Перша, коли ви ще тільки створюєте ОСББ, треба провести ґрунтовну інформаційну роботу із сусідами. Друга, коли ваше ОСББ уже активно працює, а деякі співвласники вперто не платять

У першому випадку, якщо після вашої фундаментальної роз’яснювальної роботи все ще залишилися неплатники — заспокойтеся. Вони однаково будуть, як видно з коментарів різних голів правлінь ОСББ вище. Головне — втримувати їх кількість на мінімальному рівні. Проте другий випадок, особливо на час карантину, потребує глибшого розгляду.

Пропонуємо дуже зручну класифікацію боржників, розроблену досвідченими головами правлінь ОСББ:

  • ті, що хочуть платити, але не можуть

  • ті, що можуть платити, але не хочуть

  • ті, що можуть і хочуть, але не платять вчасно

  • ті, що не можуть, не хочуть і не платять.


Як працювати із різними боржниками?


Тих людей, які хочуть підтримувати своє ОСББ, проте матеріальний стан не дозволяє, радимо залучати до безпосередньої роботи з утримання будинку. Вони можуть провести вологе прибирання під’їзду, допомогти із дрібними проблемами в будинку тощо.

Мешканці, що можуть платити, але не хочуть, вважаються найскладнішими. І почасти це правда. Адже наше завдання — розібратися, ЧОМУ вони не платять. Можливо, вони все ще не розуміють, чим займається ваше ОСББ, можливо є приватні конфлікти з членами правління, чи взагалі сумніви в прозорості фінансової діяльності. Фактично, робота з такими співвласниками — це кризові комунікації, якими має займатися кожне ОСББ на регулярній основі. Тож якщо у вашому будинку є такі неплатники, проаналізуйте свою інформаційну роботу.

Співвласники, що можуть і хочуть платити, проте не роблять це вчасно, чи не найпростіші. Швидше за все, вони постійно зайняті роботою чи, наприклад, вихованням дітей. І просто по-людськи забувають оплачувати щомісячні платіжки. Поговоріть із такими мешканцями, і домовтеся про зручну для них систему нагадувань. Можливо електронним листом чи приватним повідомленням у вайбері чи іншому месенджері.

Із власниками, які не можуть, не хочуть і не платять, розмова зовсім інша. Можливо, такі люди в скрутному фінансовому становищі, соромляться цього та приховують. Якщо так, то вони належать до першої групи, і це не критично. Гірше, коли це співвласники з категорії «баба яга проти». На жаль, у такому випадку лишається тільки працювати в межах судових рішень про стягнення заборгованості з боржника.

Як бачите, до кожної з наявних категорій боржників слід застосовувати різні методи роботи. Проте за практику нашої агенції не було жодного ОСББ, діяльність якого припинилася б саме через боржників чи неспроможність правління знайти з ними спільну мову. Зазвичай, коли правління об’єднання ставить за мету забезпечити стабільність діяльності та налагодити комунікацію із сусідами — усе вдається.


Читайте більше: Навіщо ми створюємо ОСББ та як воно має працювати?